Rower z kwadratowymi kołami i 7 tysięcy cytologii

Rower z kwadratowymi kołami, komiksowe bilbordy czy pokazy wideo mappingu na murach krzyżackiego zamku – te m.in. niecodzienne środki wykorzystywane są w kampanii propagującej wśród mieszkanek województwa pomorskiego bezpłatne badania cytologiczne. Organizatorzy akcji liczą, że skłoni ona do wykonania cytologii nawet 7 tysięcy kobiet.

Aleja Zwycięstwa w Gdańsku to jedna z głównych arterii łączących różne części miasta. Codziennie przejeżdża nią dziesiątki tysięcy kierowców – miejscowych i przyjezdnych. Na stojącym przy tej ulicy budynku Wojewódzkiego Centrum Onkologii wisi biało-czarny bilbord z wykonanym w komiksowym stylu rysunkiem. Grafika przedstawia kobietę smarującą kremem swoją szyję. W dymku umieszczonym nad nią postacią znajduje się napis „Czy nie pora zadbać też o tą drugą szyjkę?”.
 
Wielkoformatowy plakat autorstwa trójmiejskiej rysowniczki, Agnieszki Szczepaniak, pracującej pod pseudonimem PaplaLAla, jest częścią kampanii mającej zachęcić kobiety do wykonania badań cytologicznych.
 
- W Europie diagnozowanych jest ponad 58 tys. nowych zachorowań na raka szyjki macicy rocznie i odnotowuje się 24 tys. zgonów. 5-letnie przeżycia wahają się na poziomie od 54 do 71 proc. Dla porównania w naszym kraju zachorowuje rocznie około 3 tys. pań, z czego ponad połowa umiera. Należymy do krajów - obok Bułgarii i Litwy, gdzie odnotowuje się najniższe 5-letnie przeżycia - poinformowała w materiałach towarzyszących kampanii Magdalena Wojtkiewicz, specjalistka onkologii klinicznej i radioterapii z Wojewódzkiego Centrum Onkologicznego w Gdańsku.
 
Jak podkreśliła Wojtowicz: - Te czarne statystyki w Polsce wynikają z tego, że ponad 40 proc. pacjentek w chwili diagnozy ma rozpoznawany zaawansowany proces nowotworowy, często już z przerzutami odległymi. Brak jest w takich przypadkach szans na skuteczne leczenie – zaznaczyła.
 
Kluczową kwestią jest wykrycie choroby w jak najwcześniejszym stadium.

- Najlepiej jeszcze na etapie zmian przedrakowych, które odpowiednio leczone minimalizują rozwój raka złośliwego – wyjaśniła Wojtkiewicz dodając, że właśnie dlatego tak istotne jest systematyczne wykonywanie cytologii.
 
- Zgłaszalność na badania cytologiczne w krajach skandynawskich sięga nawet 80 proc., a w Polsce zaledwie 30-35 proc. Według statystyk wśród pacjentek u których rozpoznano raka szyjki macicy w Polsce ponad 40 proc. nigdy nie miała wykonywanej cytologii! To wydaje się niewiarygodne, a jednak rzeczywistość zaskakuje – zaznaczyła Wojtkiewicz.
 
Aby zachęcić mieszkanki Pomorza do wykonania badań, poza komiksowymi plakatami organizatorzy kampanii sięgnęli też po inne niecodzienne środki. Latem na fasadach obiektów ulokowanych w centrach wielu miejscowości na terenie województwa, przechodnie mogli oglądać specjalne pokazy wideo mappingu zachęcające kobiety do skorzystania z badań. Prezentacje pojawiły się m.in. na murach Ratusza Staromiejskiego w Gdańsku, zamku krzyżackiego w Bytowie czy budynku Starostwa Powiatowego w Pruszczu Gdańskim.
 
Z kolei pacjenci gdańskiego szpitala św. Wojciecha i odwiedzający ich goście mogą spotkać na korytarzach tej placówki rower z … kwadratowymi kołami. - O problemie niedostatecznej świadomości i profilaktyki raka szyjki macicy mówi się dość dużo, jednak nadal zgłaszalność na badania jest niska. Dlatego szukamy nowych sposobów, by zwracać uwagę na ten temat w naszej codziennej przestrzeni – wyjaśnił pojawienie się w szpitalu niezwykłego pojazdu prezes spółki Copernicus Dariusz Kostrzewa.
 
Rower co jakiś czas przestawiany jest w inne miejsce w placówce, zawsze bardzo uczęszczane, tak, by zaintrygował jak najwięcej osób. Obok niego stawiane jest multimedialne stanowisko, w którym można znaleźć podstawowe informacje dotyczące cytologii, ale też zapisać się na bezpłatne badanie. Można je wykonać do końca 2020 roku.
 
Akcja wystartowała w styczniu br., a adresowana jest do kobiet w wieku 25-59 lat, które w ciągu ostatnich trzech lat nie wykonywały cytologii w ramach programu przesiewowego finansowanego przez NFZ. Na badanie zapisać się można poprzez formularz umieszczony na stronie www.cytologia-pomorze.pl lub dzwoniąc pod numer 58 727 01 30.
 
Projekt pod hasłem „Rzeczywistość zaskakuje. Nie daj się zaskoczyć - zrób cytologię” realizuje gdańska spółka Copernicus podmiot leczniczy, która zarządza dwoma dużymi szpitalami w Gdańsku oraz Wojewódzkim Centrum Onkologii.

(PAP)
 
Anna Kisicka
 
Kampania realizowana w ramach Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych, zadanie Promocja zdrowia i profilaktyka nowotworów, finansowana ze środków Ministra Zdrowia.

www.gov.pl/zdrowie

www.planujedlugiezycie.pl

 

POBIERZ MATERIAŁ I PUBLIKUJ ZA DARMO