Red. Kaźmierczak: trudna sztuka tworzenia dobrych leadów w tekstach gospodarczych

O być albo nie być tekstu informacyjnego, zwłaszcza dotyczącego skomplikowanych problemów gospodarczych, decydują tytuł i lead - przekonywał dziennikarzy uczestniczących w warsztatach Prasowej Akademii Pieniądza red. Wojciech Kaźmierczak, wieloletni szef Newsroomu PAP i wykładowca na Wydziale Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Fot. PAP
Fot. PAP

„Gdy nie mamy do dyspozycji zdjęcia, grafiki, czy grubej czcionki, przyciągnąć uwagę czytelnika portalu lub słuchacza radia może jedynie dobrze rozpoczęty tekst - tłumaczył Kaźmierczak. 

„Badania wskazują, że internauci poświęcają na jeden tekst trzy i pół sekundy. To oznacza, że przeczytają w tym czasie dwa, trzy krótkie zdania. Jeśli w tych zdaniach nie zawrzemy ważnej dla odbiorcy i zrozumiale dla niego napisanej informacji, przegraliśmy, czytelnik przeniesie wzrok na kolejny tekst" - dodał.

Według redaktora w tekstach ekonomicznych owo „chwycenie byka za rogi", czyli wybranie newsa z urzędowego komunikatu czy zbyt długiej wypowiedzi finansisty bywa trudne. Bo która z kilkunastu przekazanych przez ministerstwo danych jest najważniejsza? Czy zacząć od suchej liczby, czy od postawienia problemu? A może na początek zaprezentować background? Rozwiązać te dylematy pomaga doświadczenie dziennikarza i jego fachowa wiedza na opisywany temat. 

Co można poradzić początkującym dziennikarzom?  – Warto stosować zasadę odwróconej piramidy i już w leadzie starać się odpowiedzieć na pięć podstawowych pytań: kto, co, kiedy, gdzie i dlaczego. I koniecznie pamiętać o czytelniku, do którego ten tekst jest kierowany - by jak najszybciej uzyskał on odpowiedź na pytanie: co dla niego z tych informacji wynika?

Red. Kaźmierczak tłumaczył także uczestnikom warsztatów jak tworzyć dobre tytuły w tekstach ekonomicznych. Muszą być one jednocześnie informacyjne i atrakcyjne, to znaczy zawierać najważniejszą dla odbiorcy informację, podaną w przyciągający uwagę sposób. Nie mogą być też „przegadane"; powinny liczyć maksymalnie 70 znaków.  

Prasowa Akademia Pieniądza to szkolenie dla dziennikarzy zainteresowanych tematyką ekonomiczną. Celem projektu realizowanego przez PAP we współpracy z NBP jest poszerzenie i uaktualnienie wiedzy ekonomicznej i podniesienie umiejętności warsztatowych w zakresie dziennikarstwa gospodarczego. Projekt oprócz części warsztatowej składa się z 10 szkoleń w formule e-learningowej dostępnych bezpłatnie po zarejestrowaniu na stronie www.pap21.pl.

mp/
 

POBIERZ MATERIAŁ I PUBLIKUJ ZA DARMO