Na skrzyżowaniu technologii i wiedzy - nowoczesna platforma edukacyjna dla środowiska medycznego i pacjentów w Warszawie

Powstała jedna z najnowocześniejszych platform edukacyjnych w Europie – Baxter Education Center (BEC).
PAP/Kadr z filmu
PAP/Kadr z filmu

600 m2 powierzchni do dyspozycji lekarzy i pielęgniarek w celu przeprowadzania szkoleń z różnych obszarów medycyny dla pacjentów i ich rodzin z wykorzystaniem m.in. zaawansowanych technologii szkoleniowych – to innowacyjne Centrum Edukacyjne Baxter, z którego już można korzystać w Warszawie.

Centrum powstało z myślą o szkoleniach w obszarze anestezjologii, intensywnej terapii, chirurgii i onkologii. Będzie można tu również zdobyć wiedzę w zakresie żywienia pozajelitowego oraz terapii nerkozastępczych.

Nowoczesne Centrum Edukacyjne będzie służyło pogłębianiu wiedzy teoretycznej, ćwiczeniu praktycznych umiejętności, wymianie doświadczeń wśród kadry medycznej. Z kolei pacjenci będą tu mogli otrzymać fachową pomoc od specjalistów, dokładnie poznać sprzęt stosowany w terapiach domowych i nauczyć się odpowiednich nawyków. Szkolenia będą prowadzone przez ekspertów z Polski i zagranicy. Wyjątkowość tej placówki polega na zastosowaniu zaawansowanych technologii szkoleniowych takich jak nowoczesne metody przesyłania dźwięku i obrazu oraz interaktywne perspektywy 3D w sali operacyjnej.

Otwarciu Centrum Edukacyjnego Baxter w Warszawie towarzyszyła debata pt.: „Edukacja kluczem do sukcesu terapeutycznego” poświęcona roli ciągłego kształcenia środowisk medycznych i ścisłego związku edukacji z osiąganiem jak najlepszych wyników leczenia pacjentów.

Jak podkreślił Krzysztof Popławski, dyrektor generalny Baxter Central Europe & Israel, to czego można spodziewać się w nowo utworzonym Centrum, to edukowanie teoretyczne i praktyczne w oparciu o nowe technologie. „Poprzez wykorzystanie nowoczesnych narzędzi, BEC umożliwia transmisję dźwięku i obrazu z różnych miejsc świata. Dla środowiska medycznego jedną z głównych zalet placówki jest możliwość wykonywania operacji na żywo z zapewnieniem komunikacji. Lekarze w trakcie operacji przeprowadzanej w jednej z placówek medycznych na świecie mogą konsultować się poprzez nasze urządzenia ze specjalistami znajdującymi się w Centrum BEC. Możliwe jest zadawanie pytań i uzyskanie odpowiedzi w czasie rzeczywistym”.

Jak podkreślił Popławski, skupienie się nie tylko na specjalistach medycznych, ale również dostrzeżenie tego typu potrzeb u pacjenta jest tym, co wyróżnia placówkę. „We wszystkich centrach edukacyjnych, jakie widzieliśmy, szkolenia dedykowane są tylko lekarzom lub tylko pacjentom. My spróbowaliśmy to połączyć i udało się” – mówił dyrektor.

W Centrum znajdują się dwa pomieszczenia, które poświęcone są terapiom domowym i będą stale rozwijane. „Dziś najbliższe naszemu sercu są dwie terapie: dializy otrzewnowej oraz żywienia pozajelitowego domowego. Pokoje pacjenckie będą służyć szkoleniom. Tutaj pacjenci będą mogli zasięgnąć porad ekspertów i specjalistów” – wyjaśnił.

Wiceminister zdrowia Zbigniew Król oświadczył, że obecnie w Polsce innowacje oraz nowinki technologiczne w medycynie są na bieżąco wprowadzane do placówek ochrony zdrowia. Jego zdaniem „systemy edukacyjne muszą być stale rozszerzane i wzbogacane o dodatkowe elementy, które pozwolą lekarzom, profesjonalistom medycznym nadążyć za rozwojem technologicznym”. Ma to zapewnić m.in. ta nowo powstała placówka. Zdaniem wiceministra, w tym miejscu, lekarze - dzięki dodatkowym kontaktom z pacjentem - łatwiej zweryfikują, jakie dokładnie ma on potrzeby, a także czy innowacja w terapii „jest wprowadzona w taki sposób, jakiego by on sobie życzył”. Jak podkreślił wiceminister, dotyczy to zarówno technologii, jak i samego sposobu komunikowania. „Im więcej będziemy mówili o komunikacji w naszym procesie edukacyjnym, zarówno tym przed dyplomowym jak i specjalizacyjnym, tym mniej osób będzie rozczarowanych naszymi usługami” – podsumował.

W opinii prof. Ryszarda Gellerta, konsultanta krajowego w dziedzinie nefrologii oraz dyrektora Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, „ważne jest, aby kadra medyczna w Polsce miała jak najszerszy dostęp do takich właśnie ośrodków, w których będzie mogła: opanowywać korzystanie z technologii, wymieniać doświadczenia oraz pogłębiać wiedzę czy wdrażać najnowsze osiągnięcia nauk medycznych. Ważne jest też, aby pacjent miał możliwość zweryfikowania wiedzy internetowej i właśnie w takich centrach powinno się to odbywać” – mówił podczas debaty.

Dla prof. Radosława Owczuka, konsultanta krajowego w dziedzinie anestezjologi i intensywnej terapii, oraz członka Polskiego Towarzystwa Anestezjologii i Intensywnej Terapii jednym z kluczowych elementów nowo powstałej platformy edukacyjnej powinno być systematyczne włączanie się do projektu innych podmiotów, nie tylko polskich. „Z pewnością wspomoże to proces rozwoju placówki” – powiedział.

Jak tłumaczył, intensywna terapia to „dyscyplina, która w zasadniczej mierze polega na tym, żeby pomóc pacjentowi przeżyć okres ostrej choroby. W zakresie intensywnej terapii ciężko jest edukować czy przygotować pacjenta. Wierzę, że dzięki powstaniu Centrum Edukacyjnego Baxter poprawimy jakość opieki pielęgniarskiej, która odgrywa dużą rolę przy leczeniu pacjenta na oddziale intensywnej terapii” – powiedział profesor. Podkreślił on, że istotne jest, aby w BEC pielęgniarki mogły pogłębiać swoją wiedzę, co z pewnością „poprawi wyniki leczenia w tym bardzo trudnym obszarze terapeutycznym”.

Prof. Stanisław Kłęk, prezes Polskiego Towarzystwa Żywienia Pozajelitowego, Dojelitowego i Metabolizmu podkreślił, że żywienie pozajelitowe w warunkach domowych to jedna z procedur, która ratuje życie i pozwala chorym funkcjonować. „Mówimy tu o czymś więcej niż tylko o prostej interwencji, która polega na zjedzeniu czegoś, mówimy o interwencji medycznej, czyli o leczeniu żywieniowym – mówił w trakcie debaty ekspert. - Dziś w Polsce grupa takich pacjentów to ponad 1000 osób, z czego ok. 400 to dzieci. Są to osoby, które tylko dzięki temu żyją i dzięki temu mogą się rozwijać oraz wrócić do czynności zawodowych czy rodzinnego życia” – zauważył.

Zdaniem profesora, dziedzina żywienia pozajelitowego jest „polem do popisu, jeśli chodzi o edukację zarówno po stronie pacjenta, jak i lekarza”. Zwrócił on uwagę na to, że leczenie żywieniowe to platforma, która łączy różne grupy oraz specjalności zawodowe. Jego zdaniem kluczowe jest, aby te środowiska mogły wymieniać między sobą doświadczenia.

Również w opinii prof. Grzegorza Wallnera, konsultanta krajowego w dziedzinie chirurgii ogólnej niezwykle istotne jest, aby system kształcenia lekarzy dostosować do najnowszych technologii. „Mówi się, że chirurgia krwi i tkanek zmienia się w chirurgię bitów i bajtów. To jest to, co obok postępu wiedzy, wymusza zmianę formy szkolenia specjalizacyjnego” – zauważył. Zdaniem profesora, nie ma odwrotu od unifikacji systemu szkolenia, ponieważ Polska jest członkiem Unii Europejskiej oraz sygnatariuszem Karty Bolońskiej.

„Nie będzie efektywnej poprawy naszego leczenia, przy zachowaniu maksymalnego bezpieczeństwa pacjenta, bez wprowadzenia nowych form kształcenia” – tłumaczył prof. Wallner. W jego opinii znaczenie centrów takich jak BEC w zakresie edukacji jest niezwykle ważne. „Rola Centrum stworzonego przez firmę Baxter jest absolutnie niepodważalna w tym zakresie” – dodał.

Aneta Trzcińska z Polskiego Towarzystwa Pielęgniarek Nefrologicznych pokreśliła wiodącą rolę pielęgniarki w codziennym funkcjonowaniu pacjentów oraz w ich edukacji. Zwróciła również uwagę, że nie jest to łatwe. Jak wyjaśniła, pielęgniarki często boją się edukować pacjenta, bo zastanawiają się czy mają wystarczającą wiedzę oraz czy jest ona na pewno zgodna z najnowszymi wytycznymi. „Myślę, że Centrum jest doskonałym miejscem, aby pielęgniarki mogły tę najnowszą wiedzę zdobywać i w rezultacie przestały bać się edukowania pacjentów - powiedziała. - W końcu to pielęgniarki spędzają z pacjentem większą część czasu” – dodała.

„Opieka medyczna to partnerstwo między lekarzem, pielęgniarką a farmaceutą - podsumowała Beata Ambroziewicz z Polskiej Koalicji Pacjentów Onkologicznych. - To, na czym nam najbardziej zależy, to aby chory stał się managerem swojego zdrowia, świadomym przebiegu terapii, i mającym wiedzę o ewentualnych działaniach niepożądanych” – podkreśliła.

Zdaniem Beaty Ambroziewicz, w momencie, kiedy system opieki zdrowotnej transformuje się w kierunku opieki ambulatoryjnej, domowej, nowo powstałe Centrum Edukacyjne odegra znaczącą rolę. „Chcemy odchodzić od nadmiernego szpitalnictwa i niepotrzebnych pobytów pacjentów w szpitalu, jeśli jest możliwość skorzystania z opieki domowej. Kiedy pacjent jest wyedukowany oraz dostępne są nowoczesne terapie i sprzęt, chory może wiele rzeczy robić sam albo przy wsparciu bliskich” – podsumowała.

W dobie digitalizacji i postępującemu równolegle rozwojowi technologicznemu ciągłe szkolenia są niezbędne zarówno dla lekarzy i pacjentów. Uaktualnianie wiedzy wśród rożnych środowisk na temat postępów medycyny tak, by leczyć pacjentów zgodnie z najnowszymi osiągnięciami nauki, to klucz do sukcesu terapeutycznego – zgodzili się uczestnicy debaty.

Baxter Education Center (BEC) został stworzony w ramach kontynuacji misji firmy Baxter, która od ponad 25 lat angażuje się w działania wspierające pracę pracowników ochrony zdrowia w Polsce prowadząc liczne szkolenia oraz warsztaty praktyczne. Baxter Education Center zapewnia dostęp do najnowocześniejszych sprzętów i najbardziej aktualnej wiedzy. Dzięki temu firma ułatwi pracę personelu medycznego oraz wprowadzi rozwiązania, dzięki którym możliwa będzie również oszczędność czasu przy łatwości zastosowania nowoczesnych form leczenia.

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

POBIERZ MATERIAŁ I PUBLIKUJ ZA DARMO

Inne z tej kategorii