„Kampania Kolejowe ABC” – elementarz bezpieczeństwa dla najmłodszych w medialnej odsłonie

Bezpieczeństwo dzieci w pobliżu torów, na peronie czy dworcu to główny cel „Kampanii Kolejowe ABC” realizowanej przez Urząd Transportu Kolejowego (UTK). Do tej pory w ramach kampanii w całej Polsce odbywały się zajęcia edukacyjne w szkołach i przedszkolach. Od końca listopada startują również m.in. spoty telewizyjne, publikacje w mediach społecznościowych, pikniki, gry, a także specjalna internetowa platforma edukacyjna z publikacjami na ten temat.

Kampania Kolejowe ABC, która ruszyła w kwietniu 2018 r., to cykl ogólnopolskich zajęć edukacyjnych w szkołach i przedszkolach. Zajęcia przeprowadzane są szczególnie na terenie gmin, w których doszło do niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych czy miejscach, w których, mimo zakazu, ludzie wciąż przechodzą przez tory. „W programach nauczania szkół podstawowych niestety nie ma ani jednej godziny poświęconej edukacji dzieci w zakresie bezpiecznego zachowywania się na obszarze kolejowym – podkreślił podczas konferencji poświęconej nowej odsłonie - Kampanii Kolejowe ABC” prezes Urzędu Transportu Kolejowego Ignacy Góra. „Kampania adresowana jest do najmłodszych po to, żeby w przyszłości, kiedy dorosną i będą świadome zagrożeń, nie popełniały błędów, które dziś popełniają rodzice” – dodał.

„Do tej pory nasi edukatorzy odwiedzili już ponad 80 szkół i przedszkoli, spotykając się z ponad 2000 dzieci. Przewidujemy, że do końca trwającego roku w interaktywnych zajęciach zostanie wyedukowanych około 6000 dzieci” – powiedział prezes UTK. Jak zapowiedział, do 2020 r. UTK ma zamiar przeprowadzić łącznie 500 zajęć w szkołach na terenie 500 gmin, w których doszło do niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach kolejowych. „W planach mamy wyedukować 15 000 dzieciaków, a poprzez ogólnopolską kampanię medialną mamy zamiar sięgnąć jeszcze szerzej” – mówił Góra.

Nowa odsłona medialna „Kampanii Kolejowe ABC”, to spoty edukacyjne, które będą emitowane w stacjach telewizyjnych i kinach, na portalach internetowych oraz u przewoźników, tj.: PKP Intercity, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Kolei Wielkopolskiej i SKM w Warszawie oraz Trójmieście. Dzięki Fundacji Grupy PKP spoty będą także wyświetlane na dworcach kolejowych.

Edukacji o bezpieczeństwie dzieci na kolei mają również towarzyszyć wydarzenia specjalne. Będą to m.in. konkurs rysunkowy dla dzieci na projekt muralu, eventy rodzinne w najbardziej znanych kurortach w Polsce oraz pikniki edukacyjne dla rodzin w różnych miastach w Polsce. Oprócz tego hasła kampanii będą widoczne na jednej z lokomotyw PKP Intercity oklejonej projektem graficznym związanym z kampanią promującą akcje kolejowego ABC.

Nie tylko dzieci, ale też ich rodzice, opiekunowie oraz nauczyciele znajdą ciekawe gry, quizy czy materiały multimedialne na internetowej platformie edukacyjnej, dostępnej na stronie www.kolejoweabc.pl.

Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego, do końca października 2018 roku na kolei doszło do około 600 wypadków. Ponad 400 z nich (ponad 70 proc.), to wypadki na przejazdach i potrącenia osób przechodzących przez tory w miejscach niedozwolonych, czyli na tzw. dzikich przejściach. Według UTK aż 90 proc. rannych na kolei to osoby pokrzywdzone w wypadkach, których przyczyna leży poza systemem kolejowym. Według szacunkowej liczby opartej na danych za 2017 r., zebranych od przewoźników przewożących 2/3 pasażerów liczba dzieci podróżujących koleją sięga rocznie nawet 38-40 mln.

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

POBIERZ MATERIAŁ I PUBLIKUJ ZA DARMO