Konkurs na innowacje na kolei: zwycięskie projekty - beton pochłaniający zanieczyszczenia, aplikacja wspierająca osoby z niepełnosprawnością i program wspomagający zarządzanie flotą wagonów

PAP/S.Leszczyński
PAP/S.Leszczyński

Platforma dla kampanii informacyjnych i reklamowych wykorzystująca tzw. rozszerzoną rzeczywistość, innowacyjny beton ograniczający zanieczyszczenia, narzędzie wspomagające planowanie pracy pojazdów kolejowych oraz projekt asystenta mobilnego podróży dedykowany osobom niepełnosprawnym – oto cztery projekty, które wygrały w konkursie „inNOWacje – #kolej2023”, zorganizowanym przez Grupę PKP. Zwycięzcy zostali wyłonieni w środę podczas I Kongresu Rozwoju Kolei w Warszawie.

Od końca listopada innowacyjne pomysły dla kolei mogli zgłaszać przedstawiciele start-upów. Jak poinformował w środę prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński, do konkursu zgłoszono ponad 100 projektów, spośród których do półfinału wyłoniono dziesięć. W środę, w trakcie trwania I Kongresu Rozwoju Kolei, przedstawiciele półfinałowych start-upów prezentowali swoje rozwiązania kapitule konkursowej. W efekcie wyłoniono zwycięzców, z których każdy otrzymał od jednej ze spółek Grupy PKP 50 000 zł. 

„Kolej nowoczesna, bezpieczna to nasze cel. Jeśli spełnimy te dwa warunki, to poradzimy sobie z trzecim, jakim jest kolej komfortowa” – powiedział na chwilę przed ogłoszeniem wyników minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jak podkreślił, wszystkie propozycje zaprezentowane w konkursie warto będzie przeanalizować i jeśli zostaną uznane za takie, które przyniosą efekty – warto będzie je wdrożyć.  

Nagrodzoną platformę dla kampanii informacyjnych i reklamowych wykorzystującą rozszerzoną rzeczywistość stworzyła firma Space Digital Group. Reprezentujący ten start-up Paweł Polański podkreślił, że ma nadzieję, iż innowacje wprowadzą polską kolej w erę cyfryzacji, innowacji i transformacji cyfrowej. „AR Bridge to platforma wykorzystująca rozszerzoną rzeczywistość; pozwala na zarządzanie komunikacją w czasie rzeczywistym. Nowoczesny marketing i sprzedaż to technologia, która składa się z aplikacji, dającej możliwość uzyskania komunikatu po najechaniu na marker; markerem może być wszystko – mówił Polański.  – Dodatkowo oferujemy narzędzie do analityki zachowań klienta” – zaznaczył.   

Zespół naukowców z Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej otrzymał nagrodę za pomysł zastosowania w infrastrukturze kolejowej innowacyjnego betonu fotokatalitycznego, który pochłania zanieczyszczenia. „Ten materiał może być wykorzystany w elementach prefabrykowanych, takich jak płyty i ścianki peronowe w obrębie stacji” – wyjaśnił Cezary Kraśkiewicz z Politechniki Warszawskiej.

Jak powiedział Kraśkiewicz, naukowcy wykonali już doświadczenie z wykorzystaniem tego materiału i uzyskano bardzo obiecujący wynik w postaci nawet 30% redukcji zanieczyszczeń powietrza.

Spółka Viktio otrzymała nagrodę za symulacyjne planowanie przemieszczania wagonów ładownych i podróżnych – System MpdPCar. Jak wyjaśnił Michał Wyrzykowski, zarządzenie przemieszczaniem taboru na co dzień stwarza spore trudności dla planistów przewoźników. „Codziennie podejmują decyzje, z których stacji, gdzie i ile przemieścić wagonów, tak aby zaspokoić wszystkie napływające zamówienia. Ze względu na bardzo dużą złożoność tego zagadnienia, trudno jest podejmować te decyzje dalej, niż na jeden dzień wprzód. Nasze rozwiązanie wychodzi temu problemowi naprzeciw” – wyjaśnił.

Czwarty zwycięzca to "KOMPAN", aplikacja pomagająca osobom z niepełnosprawnościami w podróży pociągiem. Została stworzona przez grupę Nexocode. „Ok. 5 mln to ludzie niepełnosprawni w Polsce. W ciągu roku pociągami porusza się ok. 700 tys. osób niepełnosprawnych. Wykorzystanie aplikacji ułatwi podróże bardzo dużej grupie odbiorców” – mówiła przedstawicielka Nexocode.

Aplikacja m.in. umożliwia osobom niepełnosprawnym zaplanowanie dostania się na dworzec, zamówienie asysty na peron i kompleksową obsługę. Co więcej, na podstawie danych wczytanych z zeskanowanego biletu, aplikacja przedstawia m.in. informacje na temat dostępności dworca, wind, dostępności peronów i najlepszej drogi na właściwy peron. Aplikacja automatycznie zamawia też asystenta na dworzec.

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

POBIERZ MATERIAŁ I PUBLIKUJ ZA DARMO