EKF: klienci bardziej bezpieczni dzięki PSD2

Dzięki wprowadzeniu w życie jesienią tego roku unijnej dyrektywy PSD2, klienci banków zyskają dostęp do nowych usług oraz większe bezpieczeństwo transakcji finansowych – takie wnioski płyną z debat poświęconych PSD2, które odbyły się w ramach sopockiego Europejskiego Kongresu Finansowego.
EKF
EKF

Dyrektywa PSD2 (Payment Services Directive 2) została uchwalona przez Parlament Europejski  w listopadzie 2015 r. Pierwsze realne zastosowania tej dyrektywy pojawią się w Polsce już we wrześniu. Za pomocą PSD2 unijny ustawodawca chce wzmocnić i ułatwić rozwój e-gospodarki poprzez obniżenie kosztów transakcji i podniesienie ich bezpieczeństwa.

„Największa zmiana jaką wprowadza PSD2 dla banku to otwarcie drogi dla instytucji niebankowych do tego, żeby klient za ich pośrednictwem mógł zajrzeć na swoje rachunki bankowe, jak i zrealizować transakcje” – powiedział Andrzej Pyka, dyrektor obszaru transformacji bankowości detalicznej Santander Bank Polska S.A.

„Jako klient wchodzę na stronę innej firmy, niebankowej, i poprzez jej apkę mam dostęp do swojego rachunku lub rachunków. Przez to pojawiają się nowi gracze i nowe doświadczenie klienta” – dodał Andrzej Pyka.

Wynikiem wprowadzenia PSD2 jest tzw. open banking, czyli system, który będzie bazował na otwartych interfejsach programistycznych, umożliwiających stronom trzecim budowę aplikacji i serwisów wykorzystujących dane lub usługi udostępnianie przez banki.

Stąd potrzeba zwiększenia bezpieczeństwa transakcji, jak i danych klientów. Banki intensywnie pracują nad wzmocnieniem istniejących i wprowadzeniem nowych rozwiązań w tym obszarze.

„To są narzędzia chroniące przed fraudami czy wyłudzeniami, śledzące wszelkiego rodzaju ataki, wykrywające oprogramowanie próbujące się dostać do systemów bankowych w sposób automatyczny czy nietypowe zachowania klientów” – mówiła Joanna Erdman, dyrektor ds. projektów strategicznych mBank S.A.

Tego typu rozwiązania już są stosowane. „To, co w tej chwili się pojawia, właśnie ze względu na PSD2, to nowe technologie, które są już wykorzystywane w innych branżach, a z których banki z nich do tej pory jeszcze nie korzystały. W tym takie, jak device finger print – bardzo prosta technologia rozpoznawania urządzenia klienta – bądź biometria behawioralna, czyli rozpoznawanie sposobu poruszania się użytkownika w sieci” – dodała Joanna Erdman.

Wpływ wdrożenia PSD2 na rynek usług bankowych można przewidywać w różnych wariantach czasowych. „W krótkim terminie wydaje się, że niewiele się zmieni. Konsumenci cały czas są przyzwyczajeni do istniejących metod płatności, które są bezpieczne, szybkie, wygodne. Potrzebny będzie czas, żeby przekonać konsumenta, aby skorzystał z nowych metod" – powiedział Bartosz Berestecki, prezes zarządu PayU S.A.

Według niego, jednym ze sposobów na zachęcenie klientów do nowych usług mogłoby być poprawienie user experience (doświadczenia użytkownika). Czyli, żeby pod rządami PSD2 proces płatności był jeszcze mniej zauważalny.

Zdaniem Bartosza Beresteckiego, w długiej perspektywie czasowej na rynku bankowym, jako podmioty oferujące usługi finansowe, mogą się pojawić nowi gracze, którzy obecnie działają w handlu internetowym jako wielkie platformy sprzedażowe.

„Bezpieczeństwo transakcji zawsze jest podstawowym elementem naszego funkcjonowania, ponieważ klient musi mieć pewność, że transakcja została wykonana w najkrótszym możliwym czasie, czyli czasie rzeczywistym i oczywiście bez kosztów. Taka jest przyszłość i w tę stronę zmierzamy” – podsumował Brunon Bartkiewicz, prezes zarządu, ING Bank Śląski S.A.

Podkreślił, że w zakresie klientów indywidualnych trend, którego będzie trzymać się sektor finansowy najbliższych jest już w miarę wyznaczony. „Natomiast myślę, że już coraz bardziej przesuwamy się w kierunku problemu, jak wykonać operacje czy transakcje płatnicze w układzie międzynarodowym dla podmiotów korporacyjnych” – powiedział Brunon Bartkiewicz.

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

 

POBIERZ MATERIAŁ I PUBLIKUJ ZA DARMO