Ku niskiej lub zerowej emisji w sektorze transportu

UE po raz kolejny wprowadza zachęty służące zmniejszeniu emisji CO2 w sektorze transportu. Ostatnio rumuńska prezydencja wypracowała wstępne porozumienie z Parlamentem Europejskim, które ma stymulować rynek pojazdów bezemisyjnych i niskoemisyjnych.
Fot. Wikimedia
Fot. Wikimedia

Projekt wpisuje się w kompleks unijnych przedsięwzięć legislacyjnych służących ochronie czystości powietrza po 2020 roku. Unijne instytucje chcą, by w 2025 roku emisja dwutlenku węgla przez samochody osobowe i dostawcze zmalała o 15 proc. w stosunku do roku 2021, a do roku 2030 - o kolejne 15 proc. W ten sposób przez owe 10 lat emisja CO2 w państwach UE zmniejszy się o ok. 170 mln ton. To równowartość całkowitej rocznej emisji Austrii i Grecji.

Ekologiczne cele unijne na przyszłe 10-lecie w odniesieniu do pojazdów określone są procentowo, gdyż począwszy od 2021 roku docelowe poziomy emisji będą oparte na nowej, bliższej rzeczywistości, procedurze badania emisji spalin (WLTP - Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), która jest wprowadzana stopniowo. Do tej pory Unia określała maksymalne wartości emisji CO2/km w wartościach bezwzględnych.

W 2017 roku nowy samochód osobowy sprzedawany w UE emitował średnio 118,5 g CO2 na kilometr, a samochód dostawczy - 156 g CO2/km. W obu przypadkach są to wartości znacznie poniżej wyznaczonych na ów rok limitów. Na 2021 rok wyznaczono cele w wysokości - odpowiednio - 95 i 147 g CO2/km, biorąc pod uwagę "starą" procedurę testową NEDC. Oznacza to - dla samochodów osobowych - średnie zużycie paliwa na poziomie ok. 4,1 l/100 km benzyny lub 3,6 l/100 km oleju napędowego, a dla samochodów dostawczych - 5,5 l/100 km oleju napędowego.

Unijne strategie zawierają system zachęt dla producentów pojazdów o niskiej emisji (hybrydy typu plug-in, emitujące poniżej 50 g CO2/km) oraz o zerowej emisji (pojazdy elektryczne i na ogniwa paliwowe). W stosunku do tych producentów określone są mniej rygorystyczne cele emisji dwutlenku węgla.

Wypracowany ostatnio projekt dyrektywy określa minimalne cele w zamówieniach publicznych na lata 2025–2030 dla czystych ekologicznie pojazdów lekkich, ciężarówek i autobusów. Nowe przepisy obejmą też publiczny transport drogowy, specjalistyczny transport drogowy osób, usługi wywozu odpadów oraz usługi pocztowe i doręczania paczek.

Według danych Stowarzyszenia Europejskich Producentów Samochodów (ACEA) na 1000 mieszkańców państw unijnych przypada 587 samochodów. Odpowiadają one za 12 proc. emisji dwutlenku węgla do europejskiej atmosfery.

woj/

POBIERZ MATERIAŁ I PUBLIKUJ ZA DARMO