Jeździsz bez OC? UE szykuje transgraniczne kontrole OC pojazdów

Transgraniczne kontrole ubezpieczenia pojazdów to jeden z pomysłów KE na lepszą ochronę ofiar wypadków drogowych. W przyszłym tygodniu nad propozycjami będą głosować europosłowie.
© European Union 2011 - EP/Francois WALSCHAERTS
© European Union 2011 - EP/Francois WALSCHAERTS

Na najbliższej sesji Parlament Europejski zajmie się poprawkami do obecnej dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych. Chodzi m.in. o rekompensatę dla ofiar wypadków, w których ubezpieczyciel zbankrutował; minimalne sumy gwarancyjne; kontrole ubezpieczenia pojazdów przeprowadzone przez państwa członkowskie i uwzględnianie przebiegu ubezpieczenia przez nową firmę ubezpieczeniową.

W myśl nowych przepisów jeżeli ubezpieczyciel pojazdu odpowiedzialnego za wypadek jest niewypłacalny, osoby poszkodowane uzyskają pełną rekompensatę w państwie członkowskim ich miejsca zamieszkania. Rekompensata ma być przyznawana najpóźniej w ciągu sześciu miesięcy.

We wszystkich krajach Unii miałyby również obowiązywać takie same minimalne sumy gwarancyjne. W przypadku obrażeń ciała ofiarom przysługiwać będzie ubezpieczenie w wysokości co najmniej 6 mln euro na wypadek (niezależnie od liczby ofiar) lub 1,2 mln euro na ofiarę. Państwa członkowskie będą mogły ustalać wyższe kwoty.

Ubezpieczyciele będą musieli traktować oświadczenia o przebiegu ubezpieczenia wydane przez ubezpieczyciela z innego państwa członkowskiego na równi z tymi wydanymi w ich kraju. Powinno to zagwarantować obywatelom nabywającym ubezpieczenie za granicą możliwość skorzystania z bardziej konkurencyjnych składek ubezpieczeniowych na tych samych zasadach co klienci krajowi.

Instytucje unijne chcą też walczyć z kierowcami, którzy nie wykupują polisy OC. Jak podkreślają, nieubezpieczona jazda to rosnący problem, który kosztuje miliony euro i zwiększa składki płacone przez uczciwych konsumentów.

„Propozycja Parlamentu pozwoliłaby krajom UE na prowadzenie systematycznych transgranicznych kontroli ubezpieczeń za pomocą dyskretnych technologii, takich jak rozpoznawanie tablic rejestracyjnych, oraz na nakładanie kar” – czytamy w komunikacie PE.

Nad propozycją poprawy obecnej dyrektywy w sprawie ubezpieczeń komunikacyjnych europosłowie zagłosują w najbliższą środę. Zanim nowe przepisy będą mogły wejść w życie, posłowie do PE będą musieli negocjować je jeszcze z Radą.

Według danych PE w 2017 roku ponad 25 tys. osób zginęło w wypadkach drogowych; 135 tys. zostało poważnie rannych. Większość ofiar to dzieci, piesi, rowerzyści i osoby starsze.

aba/
 

POBIERZ MATERIAŁ I PUBLIKUJ ZA DARMO