Prezes PKP Intercity: kolej wsłuchuje się w głosy pasażerów; będzie więcej udogodnień

Wagon z automatami do kawy i przekąsek oraz wydzielone miejsce do podróży z dziećmi? Tak będzie w każdym pociągu kategorii ekonomicznej – poinformował w czwartek podczas I Kongresu Rozwoju Kolei Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.
PAP/S. Leszczyński
PAP/S. Leszczyński

Kolej od kilku lat uważnie wsłuchuje się w głos swoich klientów – podkreślali podczas I Kongresu Rozwoju Kolei uczestnicy panelu „Kolej dla pasażera”. Właśnie w odpowiedzi na oczekiwania podróżnych powstał projekt Wspólny Bilet i udoskonalono Portal Pasażera, a spółki z Grupy PKP były wśród pierwszych sygnatariuszy programu Dostępność+, który zakłada ułatwienia dla osób z ograniczonymi możliwościami przemieszczania się.

Od grudnia ubiegłego roku pasażerowie kolei mogą w dowolnej kasie kolejowej kupić jeden bilet na całą podróż obejmującą kilku przewoźników. Przy Wspólnym Bilecie obowiązuje taryfa degresywna, co oznacza, że im dalej, tym taniej.

„Wprowadzenie Wspólnego Biletu wymagało współpracy wielu środowisk – spółek kontrolowanych przez rząd i samorząd. Musieliśmy włożyć dużo pracy, żeby wszystkich przekonać, że to wspólne przedsięwzięcie będzie dla każdego korzystne. Udało się i to pozwala patrzyć z optymizmem w przód” – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

„Dla pasażera najważniejsze jest to, że może podróżować od stacji A do B, nie myśląc o tym, jakich przewoźników musi wybierać czy jak będzie najtaniej. To wszystko podpowiada mu system” – podkreślał Janusz Malinowski prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Zachętą do korzystania z kolei ma być też jeszcze przyjaźniejszy w obsłudze Portal Pasażera. „Jest to jedna z najczęściej używanych aplikacji. Przy jej pomocy można nie tylko planować podróż i kupić bilet, lecz również obserwować przejazd pociągu na mapie i w czasie rzeczywistym ” – zachwalał Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Z duchem czasu zmieniają się również same pociągi. „Jeśli chodzi o tabor, możemy konkurować z Europą” – zapewniał prezes PKP Intercity. I wyliczał zalety nowych wagonów Combi: maszyny do sprzedaży kawy i słodyczy, wydzielony przedział do podróży rodzinnych, WiFi, klimatyzacja, swobodny przewóz rowerów czy dużych bagaży. „Tak będzie w każdym pociągu kategorii ekonomicznej. Zależy nam na tym, żeby wszystkie nasze pociągi miały określony standard, żeby pasażer wiedział, czego się może spodziewać” – mówił Marek Chraniuk.

Punktualność polskich pociągów jest porównywalna z innymi krajami europejskimi. „Prowadzimy ogromne inwestycje, na torach trwają remonty i przebudowujemy dla pasażerów stacje i przystanki, a mimo to utrzymujemy rozkładowe przejazdy pociągów pasażerskich i możliwość kursowania składów towarowych m.in. z kruszywem. Trzeba też podkreślić, że w minionym roku zwiększyła się liczba pociągów” – ocenił wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Marek Olkiewicz.

Uczestnicy panelu podkreślali, że zmodernizowane dworce są dostosowywane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

„Już dziś na dworcach w wielu miejscach są zespoły, które posługują się językiem migowym, instalowane są pętle indukcyjne dla osób słabosłyszących, a dla osób słabowidzących specjalne tablice i pasy komunikacyjne, które ułatwiają poruszanie się. Montujemy windy i pochylnie” – wyliczał Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP. „Tam gdzie bariery architektoniczne nie zostały jeszcze zlikwidowane, wystarczy jeden telefon – mamy zespoły ludzkie, które pomagają pasażerom korzystać z naszych usług” - zaznaczył.

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

POBIERZ MATERIAŁ I PUBLIKUJ ZA DARMO