PGNiG Obrót Detaliczny wybuduje stację paliw CNG w Kielcach

Kielce to kolejne miasto w Polsce, po Warszawie, Tychach, Tarnowie, Sanoku i Rzeszowie, które w ostatnim czasie stawia na autobusy zasilane gazem ziemnym.
PAP/A.Barwaniec
PAP/A.Barwaniec

We wtorek tutejsze Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji podpisało z PGNiG Obrót Detaliczny list intencyjny zakładający budowę ogólnodostępnej stacji tankowania paliw CNG do końca przyszłego roku. Plany MPK zakładają, że do końca 2025 r. po ulicach Kielc będzie jeździć 60 ekologicznych autobusów zasilanych właśnie gazem ziemnym CNG.

List intencyjny został podpisany podczas XIV Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO w Kielcach. W imieniu PGNiG Obrót Detaliczny podpisy złożyli: prezes spółki Henryk Mucha i wiceprezes Marcin Szczudło, z kolei ze strony MPK w Kielcach list podpisała prezes zarządu Elżbieta Śreniawska.

„Obecnie po ulicach polskich miast jeździ około 400 autobusów napędzanych gazem ziemnym. W przyszłym roku ta liczba ma się zwiększyć do 600 - powiedział Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny. - Dwa lata temu, kiedy analizowaliśmy rynek w Polsce, nie wyglądało to najlepiej. Widzieliśmy jednak potencjał rozwoju dlatego postawiliśmy na promocję gazomobilności. Teraz przynosi to konkretne efekty” - dodał.

Przypomniał, że wtedy zaczęła się współpraca PGNiG Obrót Detaliczny z Izbą Gospodarczą Komunikacji Miejskiej, a także przedsiębiorstwami miejskimi. „Są to bardzo wymagający klienci, którzy liczą każdą złotówkę. Poznając ich potrzeby i problemy, jako członek Izby, zrozumieliśmy jak budować ten biznes i co zaoferować, by być konkurencyjnym” - mówił prezes Henryk Mucha.

Wiceprezes PGNiG Obrót Detaliczny Marcin Szczudło podkreślił, że gazomobilność nie jest konkurencją dla elektromobilności, a jedynie jej uzupełnieniem. Jak dodał, gazomobilność ma duże znaczenie w walce ze smogiem. „Świadomość społeczna smogu wzrosła; problem jest szeroki. W zależności od lokalizacji, przyczyny smogu są różne, a w centrach miast jedną z głównych przyczyn jest właśnie transport. Według danych WHO 33 najbardziej zanieczyszczone na świecie miasta są w Polsce” - poinformował Marcin Szczudło.

Prezes MPK w Kielcach Elżbieta Śreniawska podkreśliła, że modernizacja taboru pojazdów publicznych jest priorytetem spółki. „Zmieniamy się; zmierzamy w kierunku zrównoważonego transportu. Pojazdy zasilane gazem CNG ze względów ekologicznych i ekonomicznych są optymalnym rozwiązaniem dla Kielc. Współpraca z PGNiG zagwarantuje nam pewne i bezpieczne dostawy przyjaznego dla środowiska paliwa” - oświadczyła. Dodała, że obecnie większość autobusów miejskich w Kielcach spełnia normy UE, ale do 2025 r. MPK chce wymienić 30% taboru na niskoemisyjne autobusy na CNG. „W styczniu 2020 r. pierwsze autobusy zasilane gazem wyjadą na ulice Kielc” - dodała.

Prezydent Kielc Wojciech Lubawski, podkreślił, że miastu bardzo zależy na transporcie publicznym. „Robimy bus pasy, inwestujemy w tabor, spółka MPK bardzo dobrze się rozwija. Nie chcemy tworzyć smogu” - zaznaczył.

Według PGNiG koszt przejechania 100 km pojazdem miejskim zasilanym CNG jest o 10% niższy niż w przypadku autobusu zasilanego olejem napędowym. Spółka przewiduje, że w najbliższych latach oszczędności w tym zakresie wrosną o kolejne 20%, w związku ze zniesieniem akcyzy na gaz ziemny CNG do celów napędowych. W sierpniu br. Prezydent RP podpisał ustawę w tej sprawie; obecnie oczekuje ona na zatwierdzenie przez Komisję Europejską.

Według danych, wymiana taboru napędzanego olejem napędowym na rzecz CNG pozwala na znaczną redukcję emisji zanieczyszczeń: tlenków azotu do 50%, dwutlenku węgla do ok. 15% oraz pyłów PM do 99%.

Pliki graficzne: http://centrumprasowe.pap.pl/cp/pl/news/info/129195,,pgnig-obrot-detaliczny-wybuduje-stacje-paliw-cng-w-kielcach

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

POBIERZ MATERIAŁ I PUBLIKUJ ZA DARMO