Debata KIR: e-Polska w budowie – jak wykorzystujemy kompetencje cyfrowe na rzecz społeczeństwa i gospodarki

Ponad 3,5 mln Polaków już korzysta z profilu zaufanego w komunikacji z urzędami, a uruchomiona 4 czerwca przez Krajową Izbę Rozliczeniową (KIR) usługa mojeID pozwoli na dalsze poszerzanie pakietu usług internetowych, oferowanych przez administrację państwową, banki oraz firmy e-commerce – podkreślali uczestnicy IX Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie.
PAP/M. Kmieciński
PAP/M. Kmieciński

W dyskusji pod hasłem: e-Polska w budowie – jak wykorzystujemy kompetencje cyfrowe na rzecz społeczeństwa i gospodarki, której gospodarzem był KIR, wzięli udział przedstawiciele administracji publicznej, sektora bankowego, firm technologicznych oraz e-commerce.  

Według wiceministra zdrowia Janusza Cieszyńskiego, usługa mojeID jest niezbędnym narzędziem zdalnego potwierdzania tożsamości użytkowników, co z kolei umożliwi wdrażanie kolejnych rozwiązań przez administrację. Cieszyński wymieniał w tym kontekście planowane na przyszły rok uruchomienie systemu w pełni elektronicznej dokumentacji medycznej, która będzie udostępniana poprzez portal pacjenta pacjent.gov.pl.

„Udany start systemu elektronicznych zwolnień lekarskich pokazuje, że jesteśmy w stanie skutecznie realizować procesy cyfryzacji” - mówił Janusz Cieszyński. Podkreślał też, że w każdej aptece w Polsce można już zrealizować e-receptę, ponadto od 1 stycznia br. w bazie danych portalu pacjenta gromadzonych jest codziennie 2 mln informacji o wydanych lekach, a ostatnio ruszył także pilotaż systemu e-skierowanie.

„Postawiliśmy na szeroką integrację z dostawcami tożsamości, korzystamy przy tym z profilu zaufanego. W tym zakresie sektor bankowy to dla nas bardzo istotny partner, dzięki któremu obywatelowi jest łatwo uzyskać dostęp do danych” – powiedział wiceminister zdrowia.

„Polacy nabrali zaufania do świata cyfrowego w administracji publicznej i sięgają coraz chętniej po tę formę komunikacji” – mówiła Justyna Duszyńska z ministerstwa cyfryzacji. Według niej, przełomem było wdrożenie w 2016 roku możliwości uzyskania profilu zaufanego poprzez bankowość elektroniczną, a w efekcie z tego narzędzia korzysta już ponad 3,5 mln użytkowników. „Naszym celem jest, aby obywatel w minimalnym stopniu musiał się komunikować z urzędami, a jeżeli jest to niezbędne, to aby odbywało się to drogą elektroniczną” – powiedziała Justyna Duszyńska.

Według niej, poważną barierą w przyspieszeniu cyfryzacji są wymagania dotyczące otoczenia legislacyjnego. Jako przykład wskazała system e-doręczeń, którego wdrożenie wymaga kilkuset drobnych zmian w dziesiątkach ustaw.

Paweł Jakubik z Microsoftu, przewodniczący Forum Technologii Bankowych, podkreślał, że dojrzałość i determinacja po stronie administracji państwowej oraz banków spowodowała, że w ciągu ostatnich 2-3 lat wdrażane są przełomowe projekty w sferze cyfryzacji usług, a najświeższym na to przykładem jest system e-PIT. „Co jeszcze martwi, to fakt, że polskie samorządy w zbyt małym stopniu wychodzą do obywateli z usługami cyfrowymi np. w zakresie transportu, ochrony zdrowia czy bezpieczeństwa” – dodał Paweł Jakubik.

Wskazywał też, że Polska jest opóźniona we wdrażaniu komunikacji 5G. Według niego, bez łączności 5G usługi cyfrowe, nad którymi pracuje administracja czy system bankowy, nie będą wydajnie działać.

Magdalena Borowik z Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego podkreślała, że dla dalszej transformacji cyfrowej kraju i gospodarki niezbędny jest rozwój w takich obszarach jak chmura obliczeniowa, interoperacyjność danych, rejestry zgód, platformy zarządzania danymi czy węzeł krajowy i cyfrowa tożsamość obywateli.

Maciej Biniek z Allegro mówił podczas debaty, że mojeID pozwoli na wdrożenie nowych usług, np. zawieranie umowy leasingu przez internet. „Dla naszych klientów kluczową wartością jest zaufanie, więc wdrożenie wiarygodnego mechanizmu potwierdzania tożsamości online warunkuje rozwój biznesu. Obserwujemy nasiloną migrację do kanałów mobilnych, dlatego głównym wyzwaniem obecnie staje się bezpieczeństwo operacji dokonywanych przez urządzenia mobilne” – podkreślił Maciej Bieniek. Według niego, obecnie 9 proc. transakcji w Polce dokonuje się w obszarze e-commerce.

Zdaniem Joanny Erdman z mBanku, dziedzina, która wymaga uwagi, to zapewnienie płatności bezgotówkowych w relacjach z urzędami. Maciej Glapa z BNP Paribas podkreślał z kolei, że Polska jest liderem cyfryzacji systemu finansowego w skali Europy. Wskazywał na szybkość realizacji przelewów w systemie Elixir czy najwyższy w Europie udział płatności zbliżeniowych w transakcjach kartowych.

Wiceprezes Fundacji Polska Bezgotówkowa Paweł Widawski poinformował o sukcesie programu wspierającego płatności kartami. „Zaprojektowaliśmy mechanizm ekonomiczny, motywujący przedsiębiorców do instalacji terminali, którego elementem jest udostępnienie usługi przez rok bezpłatnie. W efekcie po 15-16 miesiącach rozdystrybuowano w skali całej Polski 170 tys. urządzeń - powiedział Paweł Widawski.

Podsumowując debatę jej uczestnicy zgadzali się, że w ostatnich kilku latach Polska zdecydowanie przyspieszyła wdrażanie usług cyfrowych – zarówno w administracji państwowej, jak i w bankowości oraz całej gospodarce. Podkreślano, że było to możliwe w dużej mierze dzięki intensywnej współpracy pomiędzy podmiotami z sektora finansów i technologii oraz instytucjami państwowymi.

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

 

POBIERZ MATERIAŁ I PUBLIKUJ ZA DARMO