ALIANS S35: gospodarcza szansa dla Dolnego Śląska

Lubin, Wrocław oraz Wałbrzych, połączone nową trasą S35, mają znaleźć się w specjalnym trójkącie gospodarczym w ramach projektu ALIANS S35. „Liczymy na to, że ta inicjatywa pobudzi gospodarkę regionu. To obecnie jeden z naszych strategicznych projektów” – powiedział Dariusz Śliwowski, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
PAP/S. Leszczyński
PAP/S. Leszczyński

Deklarację o współpracy przy powstaniu ALIANS S35, podpisały: ARP S.A., KGHM Polska Miedź i Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna Invest-Park. Główne założenie projektu to stworzenie opartej na współpracy gospodarczej aglomeracji, zlokalizowanej pomiędzy Lubinem, Wrocławiem i Wałbrzychem. Jej komunikacyjnym ,,kręgosłupem” będzie trasa S35 (zbudowana od nowa lub z wykorzystaniem istniejącej już drogi DK35).

„Wiodącą gałęzią przemysłu, która mogłaby rozwijać się w ramach ALIANS S35, byłaby motoryzacja, a dokładanie, bardzo perspektywiczna elektromobilność” – dodaje Dariusz Śliwowski.

Celem inicjatywy jest spójny, zrównoważony rozwój urbanizacyjny oraz infrastrukturalny całego obszaru. Projekt ma wykorzystać istniejący już – gospodarczy i biznesowy – potencjał Dolnego Śląska: obecność w regionie strategicznych inwestorów, jego tradycje przemysłowe, ośrodki akademickie, środowisko naturalne oraz walory turystyczne.

„Za sprawą dynamicznie rozwijającej się gospodarki tego regionu, Dolny Śląsk stał się naturalnym obszarem dla pojawiania się kolejnych inwestycji. Bardzo wyraźnie widać tutaj efekt domina” – mówił wiceprezes Śliwowski.

Podkreślił, że ARP już wcześniej była obecna na tym terenie. „Jesteśmy operatorem strefy ekonomicznej w Kobierzycach na Dolnym Śląsku. Podpisaliśmy również list intencyjny w sprawie utworzenia Parku Technologiczne w Lubinie” – powiedział Dariusz Śliwowski.

ALIANS S35 ma nie tylko pobudzić gospodarczo południową część Dolnego Śląska. Będzie przeciwdziałać także zagrożeniom dla jego rozwoju. A do takich zaliczono m.in. stały odpływ ludności z mniejszych od Wrocławia ośrodków miejskich, co skutkuje ich degradacją, oraz przeciążenie infrastruktury transportowej (drogi i koleje).

„To obszar, który potrzebuje systemowego wzmocnienia logistyki. Budowa trasy S35 oraz rozbudowa istniejącego lotniska mogą to zapewnić” – powiedział Dariusz Śliwowski.

Podpisanie deklaracji odbyło się 6 czerwca 2019 roku na Zamku Książ na Dolnym Śląsku. Oprócz wiceprezesa ARP S.A. podpisali ją: Adam Bugajczuk, wiceprezes KGHM Polska Miedź oraz Maciej Badora, prezes Invest-Park.  

Źródło informacji: Centrum Prasowe PAP

 

POBIERZ MATERIAŁ I PUBLIKUJ ZA DARMO